Bolehkah saya membuat kerjaya dalam pekerjaan yang tidak diingini?

Bolehkah saya membuat kerjaya dalam pekerjaan yang tidak diingini?

Kerja – bahagian penting dalam kehidupan setiap orang yang ingin merasa yakin dari segi kewangan. Pakar psikologi menasihati memilih bidang aktiviti yang membawa kepuasan – ini adalah asas untuk kerjaya yang berjaya. Orang ingat ini, tetapi, bagaimanapun, seseorang jarang bertemu dengan orang yang benar-benar berpuas hati dengan kerjanya. Tetapi adakah mungkin untuk membuat kerjaya jika aktiviti itu menimbulkan penolakan?
Kenapa orang ramai bergaul dengan pekerjaan yang tidak diingini? Apa yang membuatkan mereka mengalami emosi negatif setiap hari? Bagaimana untuk mencari kekuatan untuk mengubah keadaan?

Kerja yang tidak diingini: mengapa tidak mengembangkan kerjaya?

Apabila hari bekerja sama sekali tidak menyenangkan dan hanya membawa tekanan dan kerosakan saraf, sukar untuk membina kerjaya. Terdapat penolakan dalaman, seseorang menjadi tertekan dan tidak berpuas hati. Kegelisahan dan sikap tidak peduli menghalang anda daripada membuat kerjaya dan menetapkan matlamat. Satu impian seseorang hanya satu – bahawa hari kerja berakhir lebih cepat. Adalah penting untuk memahami diri sendiri dan memahami sama ada anda bergerak ke arah yang betul?
Apabila seseorang tidak mendapat kesenangan dari kegiatannya, dia mula meningkatkan motivasi diri dan mencari kelebihan: sebuah pasukan yang baik, gaji yang kecil tetapi stabil, pejabat di sebelah rumah.Tetapi untuk menipu diri sendiri tidak begitu mudah: pada tahap bawah sedar, masih ada penolakan. Untuk mengatasi diri sendiri, seseorang harus melakukan usaha berganda.
Urusan kegemaran saya memberikan emosi positif, seseorang dengan kerja kesenangan dan memaksimumkannya. Beliau sedang mencari penyelesaian bukan standard, tidak menumpukan perkara-perkara penting dalam kotak panjang, sehingga kariernya berkembang pesat. Datang pulang, seorang yang bersemangat mental kembali ke penyebab hidupnya, di kepalanya penuh dengan idea. Dia percaya dengan kekuatannya sendiri dan bangun dengan semangat di pagi hari. Sikap ini membantu beliau untuk membuat kerjaya dan mencapai kejayaan.

Kerjaya yang berjaya: mengapa seseorang menyerah?

Apabila kita meluangkan masa untuk kerja yang menyebabkan penolakan, kita secara automatik meninggalkan kerjaya yang berjaya. Adalah penting untuk memahami apa yang mendorong kita untuk datang ke pejabat yang membosankan setiap hari.
Kehilangan minat dalam aktiviti profesional mereka boleh disebabkan oleh pelbagai sebab: para atasan telah berubah, pertengkaran dalam kolektif telah bermula, tahap upah telah jatuh, jadual telah berubah. Tetapi kestabilan, kebiasaan atau hujah-hujah lain yang "berat" menyimpan seseorang dalam kerja yang tidak diingini.Dia diberikan tawanan kepada keadaan dan berhenti bermimpi tentang kerjaya.
Satu lagi faktor yang menghalang orang daripada membuat kerjaya adalah keistimewaan yang dipilih secara salah. Apabila seseorang memilih profesion masa depan di bawah tekanan ibu bapanya atau hanya tersilap dalam pilihannya, dia jatuh ke dalam bidang yang sama sekali tidak dekat dengannya.
Alasan daripada orang mungkin berbeza, tetapi mereka bersatu dengan rasa takut yang tidak diketahui. Perubahan sentiasa sukar. Tetapi jika anda berminat dalam kerjaya yang berjaya, anda perlu meninggalkan zon selesa. Sebelum anda mula mencari pekerjaan kegemaran anda, anda perlu menganalisis semua faktor.
Fikirkan di mana anda ingin bekerja, dalam suasana yang? Adakah anda suka minimalism atau suasana yang selesa? Bagaimanakah anda dalam beberapa perkataan menilai tempat kerja yang ideal anda? Fikirkan tentang apa yang sepatutnya di pejabat anda, di mana jadual akan berdiri, di manakah anda akan menambah semua dokumentasi? Paling penting – terperinci mengenai apa yang boleh anda lakukan sekarang untuk mendekati impian anda.
Fantasize apa yang anda lakukan di tempat kerja ideal anda, apakah masalah yang anda selesaikan? Apa yang termasuk dalam skop tugas anda? Berapa kerap anda perlu bertanggungjawab dan membuat keputusan? Jelaskan dengan jelas jawapan dan ciri-ciri utama kerja impian anda dan tuliskannya di atas kertas – ini akan menjadi langkah pertama,yang akan membantu membina kerjaya.
Fikirkan tentang apa kekuatan anda? Apakah kebolehan yang boleh membantu kerjaya? Tuliskan kualiti profesional anda dan menilainya pada sistem lima mata. Cuba untuk mencari keseimbangan terbaik antara tugas dan peluang anda – ini adalah asas untuk kerjaya yang cemerlang.
Keyakinan adalah asas yang kuat. Apabila terdapat perselisihan antara sikap moral dan aktiviti profesional, yang tidak melakukan apa-apa yang baik, kerengsaan terkumpul. Kekecewaan boleh merosot ke dalam kemurungan yang berlarutan dan suatu hari seseorang perlu membuat pilihan.
Fikirkan tentang siapa yang anda mahu berada dalam syarikat. Ini bukan tentang kedudukan yang dipegang, tetapi mengenai persepsi peribadi tentang diri sendiri. Fikirkan apa sifat yang diperlukan untuk mengambil kedudukan yang dekat dengan anda? Bekerja pada diri sendiri, berkembang dan kemudian kerjaya anda semestinya akan naik.

Kembangkan cakrawala anda, menguatkan kesihatan emosi

Satu lagi langkah yang akan membantu anda membuat kerjaya ialah perkembangan cakrawala anda. Pergi ke latihan, berkenalan dengan orang baru, menyelesaikan kursus latihan semula atau peningkatan kemahiran profesional.
Perubahan habitat membantu melihat peluang baru, mengubah gambar anda sendiri di dunia. Seseorang mempunyai idea, fikiran dan emosi baru, keinginan untuk mencapai kemenangan.

Psikologi kejayaan: Adakah sangat penting untuk membuat kerjaya?

Jawab diri anda dengan jujur ​​kepada soalan: "Adakah sangat penting bagi anda untuk mempunyai kerjaya?". Tidak semua orang bersedia untuk melepaskan kebiasaannya dan secara asasnya mengubah hidupnya. Kerjaya yang berjaya memerlukan dedikasi yang lengkap: anda perlu mengatasi diri anda dan berusaha.
Ia tidak biasa bagi stereotaip untuk mengawal seseorang. Ia seolah-olah dia kerja yang tidak berprestij dan pendapatan purata menurunkan status sosialnya, jadi dia bersemangat untuk memanjat tangga kerjaya dengan segala kekuatannya. Kejayaan profesional meningkatkan harga dirinya, tetapi tidak membawa kepuasan moral. Selepas beberapa ketika seseorang mula terlepas pekerjaannya, mengukur kehidupan dan jadual yang mampan.
Agar tidak menjadi mangsa khayalan anda sendiri dan menjaga kesihatan psikologi anda, lakukan dialog yang jujur ​​dengan diri sendiri dan tentukan apa yang anda mahukan.
Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: