Pemakanan musim panas: pencegahan cirit-birit dan keracunan

Pemakanan musim panas: pencegahan cirit-birit dan keracunan

Tidak lama lagi, haba akan datang, dan dengan itu risiko membina jangkitan dan keracunan yang berkaitan dengan pemakanan yang buruk akan meningkat. Penyebab utama fenomena sedemikian boleh menjadi suhu udara yang tinggi dan melanggar syarat-syarat dan jangka hayat produk, membiakkan mereka dengan mikrob berbahaya kerana lalat dan serangga terbang lain. Di samping itu, adalah mungkin untuk membangunkan cirit-birit akibat penggunaan berlebihan buah-buahan, buah-buahan atau buah-buahan yang rosak atau rosak dengan nitrat. Mana antara produk yang berbahaya untuk dimakan pada musim panas?

Keracunan pada musim panas

Salah satu sebab yang paling penting dalam keracunan musim panas adalah kecuaian cetek berkenaan dengan kesihatan diri sendiri, kekurangan kawalan terhadap kualiti makanan, jangka hayat dan keadaan penyimpanan. Pada suhu udara yang tinggi, keadaan yang paling baik boleh dibuat untuk penyebaran aktif mikroba berbahaya yang meracuni makanan dengan produk-produk yang penting. Tidak mengubah rasa dan rupa, bau dan konsistensi makanan, bakteria membuat makanan berbahaya, yang membentuk keracunan makanan.
Menurut pakar, pada musim panas, keracunan paling kerap berlaku apabila menggunakan beberapa kumpulan makanan yang paling berbahaya, yang diklasifikasikan sebagai mudah rosak.Ini adalah hidangan tenusu, kuih, terutamanya dengan krim, makanan segera dengan daging, sos mayonis dan sayur-sayuran, pastri dengan buah-buahan dari buah. Terutama berbahaya adalah keracunan mata katering kecil dengan tingkap terbuka dan dapur kecil, di mana semua kebiasaan sanitari mungkin sering dilanggar, dan tidak ada syarat yang tepat untuk menyimpan makanan yang cepat merosot dalam haba.

Jangkitan usus di musim panas

Tidak kurang berbahaya pada musim panas adalah jangkitan usus yang mengakibatkan penembusan mikrob berbahaya ke dalam tubuh dengan makanan atau air. Yang paling berbahaya adalah pasaran asli, di mana produk sering tidak mempunyai sijil kebersihan. Susu, daging dan ikan boleh dijangkiti dengan patogen berbahaya, yang menyebabkan jangkitan teruk dengan demam, muntah, malaise dan cirit-birit yang teruk selepas makan produk tersebut.
Walau bagaimanapun, pada musim panas, pembeli yang membeli makanan di kedai-kedai berisiko. Pembekal dan pengangkut yang tidak adil dapat melanggar ketentuan dan kondisi penyimpanan transportasi, beberapa barang ditimpa atau diganggu oleh tanggal kadaluarsa, perubahan bungkusan.Oleh itu, anda perlu menilai produk dalam rupa dan bau, serta kehidupan rak. Dalam kes keraguan, anda harus menolak untuk membeli, terutamanya jika ia adalah daging sejuk, susu dan produk tenusu dengan jangka hayat yang pendek. Jangkitan yang paling berbahaya yang biasa berlaku pada musim panas adalah salmonella. Selalunya ia membawa kepada wabak insiden di katering, jabatan produk siap kedai rantaian dan perusahaan yang membuat makanan. Juga pada masa musim panas, jangkitan seperti disentri, jangkitan toksik staphylococcal dan sesetengah yang lain adalah kerap.

Bagaimana untuk menyimpan makanan untuk mengurangkan risiko?

Adalah penting untuk diingat bahawa makanan di musim panas memerlukan penyimpanan khas dan keadaan pra-rawatan, serta memasak. Oleh itu, semua buah-buahan, buah-buahan atau sayur-sayuran perlu dibasuh dengan air berus panas dengan berus, dan sayur-sayuran dan buah-buahan dicadangkan untuk disiram dengan air mendidih dalam colander. Sekiranya makanan yang mudah rosak ini adalah sejenis salad dengan mayonis atau krim masam, minyak sayuran, mereka tidak boleh disimpan, terutamanya dalam kehangatan, ia perlu dimakan sekali.
Ikan dan daging, ayam perlu dibasuh dan diproses dengan teliti untuk menghapuskan risiko jangkitan bukan sahaja oleh jangkitan usus, tetapi juga oleh parasit.Ia berbahaya untuk makan daging mentah dan separuh bakar dan ikan, menjaga mereka di bilik-bilik yang hangat.
Kebanyakan kebab musim panas di alam semula jadi menjadi keracunan atau perkembangan jangkitan usus. Ini disebabkan penyimpanan daging di dalam perapian dalam keadaan panas atau memasak daripada produk daging yang tidak mempunyai sijil veterinar, dengan pengisian produk yang tidak mencukupi. Makanan berbahaya seperti ikan atau daging salai buatan sendiri, ayam, sosej dan sosej juga berbahaya.

Cirit-birit musim panas: dari mana?

Sering kali pada musim panas, lawatan ke restoran masakan Jepun, Cina atau restoran, di mana makanan laut dihidangkan, daging mentah atau ikan, hidangan eksotik, berakhir dengan cirit-birit dan muntah, mabuk dan hospital. Ini disebabkan oleh hakikat bahawa kualiti produk dan teknologi untuk persediaan mereka di restoran kami jauh dari yang diamalkan di negara-negara di mana tradisi berasal. Jadi, sushi benar adalah beras segar dan ikan yang baru ditangkap. Restoran kami digulung, disimpan dalam kehangatan dan kadang-kadang dimasak dengan tangan yang kotor. Gabungan ini sering membawa kepada keracunan dan cirit-birit. Agar tidak menyembuhkan cirit-birit sepanjang malam yang akan datang, lebih baik memasak sushi sendiri atau memilih restoran yang diperiksa, di mana dapur terbuka dan sentiasa menjalani pemeriksaan.
Selalunya cirit-birit pada musim panas juga disebabkan oleh penggunaan sebilangan besar buah-buahan segar yang mempunyai kesan lumpuh. Terutama perkembangannya, jika ia digunakan pada perut kosong. Asid buah-buahan mengganggu usus, merangsang pemisahan hempedu – cirit-birit berkembang tanpa suhu dan muntah.

Buah dan buah awal: anda perlu berhati-hati

Banyak buah-buahan atau buah beri awal sering ditanam menggunakan perangsang pertumbuhan, nitrat dan boleh berbahaya. Oleh itu, anda tidak perlu tergesa-gesa dengan pembelian dan penggunaannya, terutamanya dalam jumlah besar. Ia bernilai membeli buah sahaja pada musim, dengan berhati-hati meneliti mereka untuk kerosakan. Buah busuk atau berjamur boleh menyebabkan keracunan. Sebelum digunakan, apa-apa buah-buahan perlu dibasuh, tidak boleh diterima menggunakannya selepas menyapu dengan kain lembap atau kain. Di permukaan buah-buahan sedemikian boleh terus telur cacing atau mikrob berbahaya. Beli buah-buahan hanya di tempat-tempat di mana perdagangan dibenarkan dan dengan penjual yang mempunyai semua permit, sebaliknya buah-buahan sebegini boleh berbahaya kepada kesihatan.
Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: