Pengaruh sukan pada masa kehamilan dan perkembangan bayi

Pengaruh sukan pada masa kehamilan dan perkembangan bayi

Kehamilan mendorong wanita berfikir tentang kesihatan mereka. Belajar tentang keadaan mereka, mereka mula makan dengan betul dan menjalani gaya hidup sihat. Kebanyakan wanita hamil tertarik dengan persoalan sama ada ia boleh pergi untuk sukan dalam tempoh ini. Pendapat tentang isu ini dibahagikan, tetapi satu lagi tidak dapat dipertikaikan – latihan fizikal yang dipilih dengan betul akan memberi manfaat kepada ibu dan anaknya yang akan datang.

Faedah latihan semasa kehamilan

Tidak kira sama ada wanita mengamalkan olahraga sebelum hamil atau tidak, semasa kehamilan seorang anak, perlu. Walau bagaimanapun, aktiviti fizikal akan jauh berbeza dengan latihan konvensional. Pertama sekali, senaman sedemikian tidak boleh tayar atau memberikan sensasi yang tidak selesa.
Penggunaan latihan terpilih yang betul adalah seperti berikut:

Latihan untuk kehamilan normal dan perkembangan bayi

Setiap ibu masa depan perlu memahami bahawa melakukan senaman dalam kedudukannya tidak bertujuan untuk kehilangan berat badan tambahan dan memberikan kelegaan badan, tetapi untuk meningkatkan kesihatan. Oleh itu, adalah dilarang untuk melakukan keletihan dan melakukan unsur-unsur fizikal yang kompleks.Ideal untuk jenis latihan berikut:
Mereka membolehkan untuk memperbaiki kerja sistem kardiovaskular, untuk memecahkan paru-paru dengan oksigen, untuk menguatkan sendi dan otot, untuk mengelakkan masalah dengan urat pada kaki, untuk menguatkan otot tulang belakang. Pergerakan yang kuat meningkatkan mood dan memberikan darah cepat kepada semua organ.
Ini adalah alternatif yang sangat baik untuk sukan lain untuk mereka yang memulakan aktiviti fizikal hanya semasa kehamilan. Mereka tidak seharusnya terlalu pantas dan tajam. Adalah lebih baik jika kelas adalah individu, atau dijalankan dalam kumpulan khas untuk wanita hamil. Beban seperti ini membantu menghangatkan semua kumpulan otot dan memudahkan proses kelahiran.
Ia melibatkan pelaksanaan unsur-unsur statik dan menyediakan tubuh untuk bersalin. Majoriti wanita hamil terlibat dalam sukan hanya untuk membuat kelahiran lebih mudah. Callanetics membolehkan anda menguatkan otot, yang akan membantu semasa usaha membuat percubaan.
Gabungan aktiviti fizikal dengan pernafasan. Latihan semacam itu akan membolehkan anda mencari harmoni jiwa dan badan, mengurangkan pengalaman untuk bayi, menguatkan otot seluruh badan, belajar bagaimana untuk bernafas dengan betul semasa pergaduhan.Kebanyakan wanita moden lebih suka bidang kecergasan ini. Terutamanya yoga berguna semasa mengandung dengan komplikasi.
Kelas di dalam air juga berguna untuk menyiapkan badan untuk bersalin. Di samping itu, latihan seperti ini mempunyai kesan yang baik terhadap pemeliharaan keanjalan kulit, yang membantu mengurangkan tanda regangan selepas bersalin.
Mereka yang tidak mahu melakukan apa-apa latihan di kolam renang hanya boleh berenang. Ini akan membantu untuk berehat, melegakan tekanan, memperbaiki keadaan kulit dan menguatkan semua otot. Ia harus bergerak tenang, tanpa menyelam, melambatkan pernafasan dan melompat ke dalam air.
Jika anda tidak mahu masuk untuk sukan, maka anda perlu memberi perhatian lebih kepada berjalan kaki di luar. Mereka perlu mengambil masa sekurang-kurangnya setengah jam sehari.

Peraturan Latihan semasa Kehamilan

Apabila melakukan latihan semasa kehamilan, lebih penting dari sebelumnya untuk mengamati teknik melakukan semua pergerakan dan menjaga tubuh anda. Pertama sekali, adalah perlu untuk mematuhi peraturan seperti berikut:
Ideal untuk diri sendiri, beban boleh diambil oleh wanita itu sendiri, berdasarkan kesejahteraannya sendiri.Jika latihan menyebabkan emosi yang menyenangkan dan sensasi yang selesa, maka semuanya dilakukan dengan betul.
Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: