Siapa yang tidak boleh membantu psikoterapi?

Siapa yang tidak boleh membantu psikoterapi?

Psikoterapi adalah bidang pengetahuan yang berfungsi dengan kesedaran dan proses subconscious keperibadian. Dengan ketiadaan pakar yang memahami mekanisme dan corak struktur jiwa manusia, banyak masalah orang akan menjadi tidak sedarkan diri dan tidak dapat diselesaikan.

Psikoterapis adalah orang yang membantu pelanggan bukan sahaja memahami dirinya. Sebagai peraturan, di bidang kecekapannya adalah isu-isu yang berkaitan dengan akibat trauma psikologi yang teruk, keganasan fizikal dan emosi, gangguan personaliti selepas trauma dan kesedaran, perpisahan, kerugian, dan lain-lain.

Untuk kerja psikoterapi yang berjaya dan berkesan, beberapa syarat mesti dipenuhi. Antaranya: kecekapan profesional tinggi pakar, terutama dalam konteks masalah yang dia kerjakan. Ini tidak bermakna bahawa hanya ahli terapi yang secara peribadi telah melewati mereka dapat membantu klien yang mengalami serangan panik, namun, kediaman pengalaman sendiri oleh ahli psikoterapi mengikut permintaan yang diminta adalah wajar dan dalam banyak aspek mempengaruhi kesan positif dari psikoterapi.

Ahli psikoterapi harus dapat abstrak dari pelanggan begitu banyak sehingga dia tidak merasakan sikap mengutuk ke arahnya dan mengambil gambar dunia tanpa syarat. Seringkali, ahli terapi itu mungkin memerlukan bertahun-tahun amalan untuk memperoleh kemahiran ini.

Walau bagaimanapun, bukan sahaja ahli terapi bergantung kepada sama ada psikoterapi dapat membantu pelanggan. Sumbangan peribadi seseorang untuk proses ini sangat hebat, bahkan dapat dikatakan, yang menentukan semua pekerjaan. Sebelum menyampaikan terapis itu, dia harus mempunyai motivasi yang jelas dan sihat, yang bertujuan untuk mengubah hidupnya, bertanggungjawab terhadap segala yang berlaku di dalamnya, memahami bahawa dia memerlukan bantuan yang berkelayakan dan kesediaan untuk menjalani emosi yang menyakitkan.

Dalam kes-kes rawatan pelanggan, psikoterapi tidak boleh berkesan dan kepada siapa ia tidak dapat membantu? Jawapan kepada soalan-soalan ini diberikan dalam artikel ini.

Tidak ada motivasi untuk menjalani kursus psikoterapi

Ia berlaku bahawa pelanggan tidak datang kepada penyambut tetamu itu sendiri. Selalunya, saudara-saudaranya membawa dia apabila mereka berfikir bahawa orang yang dikasihi memerlukan bantuan. Ia berlaku dengan orang-orang yang tertakluk kepada semua jenis ketagihan – alkohol, suka bermain atau emosi, tetapi orang itu tidak dapat menanggulanginya secara bebas atau enggan mengakuinya.

Dengan tidak adanya motivasi untuk klien bekerja dengan pakar untuk menyelesaikan masalah pergantungan atau yang lain, proses risiko psikoterapi tidak efektif. Ini kerana hakikat bahawa dalam praktik psikoterapi seseorang harus mengambil sebahagian besar tanggungjawab untuk dirinya sendiri – menjalani pengalaman peribadi, untuk mencapai cara pemikiran dan tingkah laku yang baru dan, yang paling penting, dia mesti ingin disembuhkan. Oleh itu, ia kelihatan seperti motivasi yang sihat untuk berfungsi.

Mempunyai kebiasaan tidak mengambil tanggungjawab

Ia berlaku bahawa pelanggan datang ke penerimaan dan mengakui bahawa dia memerlukan bantuan. Bagaimanapun, dalam praktiknya ternyata ia tidak memahami tanggungjawab terhadap masalah yang dihadapinya. Dalam kes ini, seseorang dapat merasakan keadaan dan ketidakadilan hidup dengan akut. Dia benar-benar percaya bahawa dalam semua masalah yang telah berlaku kepadanya, orang-orang di sekitarnya bersalah – ahli keluarga, bekas atau pencinta sebenar, bos, rakan sekerja atau rakan-rakan. Dia enggan mengiktiraf sumbangannya, yang pasti ada, kerana hubungan selalu merupakan proses dua hala.

Malah, klien seperti itu meminta ahli terapi untuk melakukan sesuatu dengan orang-orang di sekeliling – untuk mempengaruhi perjalanan fikiran atau tingkah laku mereka, yang mustahil dalam psikoterapi. Ahli terapi itu kemudiannya menghadapi klien, mengingatkannya tentang tindakan dan tanggungjawabnya sendiri, dan jika pelanggan menerima konfrontasi ini, dia mempunyai peluang yang lebih baik untuk menyelesaikan masalah itu. Dalam kes yang bertentangan, kerja psikoterapi tidak akan berkesan.

Penafian penglibatan masalah dalam psikoterapi

Ia berlaku bahawa seorang pelanggan yang berada di meja resepsi dengan pakar, menafikan penglibatan masalah atau penyakitnya di kawasan ini. Dalam kes ini, dia boleh secara aktif menahan fakta bahawa dia memerlukan pertolongan. Sering kali, pelanggan menjelaskan keadaan mereka dengan keletihan, beban kerja yang terlalu banyak, watak kompleks dan sebagainya.

Adalah mustahil untuk membantu klien yang tidak percaya dan tidak menyedari bahawa apa yang berlaku kepadanya memerlukan bantuan psikoterapi. Bekerja dalam kes ini akan menyerupai tekanan, yang akan memaksa pelanggan untuk terus menentang proses dan mengalami emosi negatif kerengsaan dan kemarahan. Selalunya berlaku pada remaja dengan kecenderungan bunuh diri, yang membawa ibu bapa atau orang yang saudara-mara kesihatan mentalnya khawatir.Malangnya, tanpa motivasi dan pemahaman yang sewajarnya tentang penglibatan pelanggan dalam psikoterapi, pakar itu tidak berkuasa untuk membantunya.

Ketidakmampuan untuk mengalami emosi yang menyakitkan

Proses psikoterapi adalah kerja panjang, yang kadang-kadang bertahan selama bertahun-tahun dan beberapa dekad. Pada masa ini, pelanggan berjaya memahami dan belajar banyak tentang dirinya, zaman kanak-kanaknya, struktur dunia hubungan dan jiwa manusia. Mengalami emosi yang tidak menyenangkan dan teruk, seperti sakit hati, kemarahan, kemarahan, kemarahan, perasaan pengabaian adalah bahagian yang tidak dapat dielakkan dari kerja terapis dengan pelanggan.

Ia berlaku bahawa proses kerja menyusun selama bertahun-tahun, kerana pelanggan tidak bersedia untuk hidup perasaan negatif. Dalam kes ini, jika dia mempunyai keinginan yang besar untuk menolong dirinya sendiri, psikoterapi itu boleh menjeda dan menunggu kesediaan ini untuk muncul, atau bekerja pada perkembangannya, jika pelanggan mahu. Dalam kes yang bertentangan, proses terapi berhenti.

Bagi seseorang yang hidup dengan tempoh hayat krisis di pejabat pakar, terdapat emosi dan pelepasan. Untuk pergi ke kesakitan bermakna menyingkirkannya sekali dan untuk semua, untuk mengucapkan selamat tinggal kepadanya.Jika seseorang tidak bersedia untuk ini, dia tidak sembuh, tetapi membentuk tabiat dengan kesakitan ini untuk hidup, daripada merumitkan kewujudannya dan hubungan dengan orang sekitarnya. Kehidupan emosi yang menyakitkan adalah proses yang tidak dapat dielakkan, yang terbalik adalah penawar dan pandangan baru mengenai kehidupan, menguasai cara yang tidak dikenali dan berkesan untuk berinteraksi dengan diri sendiri dan dunia.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: