Tanda kehamilan ektopik: sakit, pendarahan

Tanda kehamilan ektopik: sakit, pendarahan

Kehamilan adalah masa yang paling gembira untuk setiap wanita, apabila bayi itu lama ditunggu-tunggu dan diingini. Walau bagaimanapun, kadang-kadang berlaku bahawa proses implantasi terganggu dan embrio dilekatkan pada oviduk, pada permukaan ovari atau di dalam perut, mengakibatkan pembentukan kehamilan ektopik. Ini adalah patologi serius, kehamilan tidak dapat diselesaikan kelahiran kanak-kanak, ia telah ditakdirkan untuk mengganggu dan mengancam nyawa disebabkan oleh kerosakan tisu dan pendarahan yang teruk.

Apakah tanda-tanda kehamilan ektopik?

Selalunya ditunjukkan walaupun komplikasi kehamilan extrauterine dalam langkah, apabila terdapat pecah atau kerosakan ovari paip, tisu perut, dan dibentuk sakit dan kuat, kesihatan yang mengancam, dan kadang-kadang mengancam nyawa pendarahan. Dalam keadaan ini perlu dimasukkan ke hospital segera dengan rawatan perubatan.
Jika kehamilan ektopik ini dengan pecah paip atau masalah dalam ovari, perut, mereka bermula dengan manifestasi agak ketara, terang dan serius. Ini termasuk sakit di perineum dan bahagian bawah abdomen, kelemahan yang teruk dengan kelesuan, peningkatan kadar jantung dengan lemah tajam terhadap tekanan diturunkan.Mungkin ada sesak nafas dan pening, berkeringat di mata, pucat tajam dan kehilangan kesedaran, peluh sejuk yang banyak.

Pendarahan dalam patologi ini

Jika setempat kehamilan ektopik dalam tiub fallopio atau serviks boleh berdarah dari saluran kemaluan, atas dasar mana masalah disyaki. Tetapi jika ia adalah pendarahan dalaman, rongga pelvis atau perut, ia adalah lebih sukar apabila disyaki, dan darah tidak membeku dan boleh berkumpul di dalam kuantiti yang besar, sehingga 1000 ml atau lebih, yang mengancam kematian jika masa untuk berhenti dan tidak untuk mengisi kehilangan darah. Boleh berakhir pendarahan berbahaya dan komplikasi kehamilan ektopik itu, pengguguran sebagai tiub, di mana embrio dikupas dari dinding paip, yang telah berkembang menjadi kapal kuman dan plasenta. Ini membawa kepada pembangunan pendarahan yang teruk, dan embrio dengan membran keluar ke dalam rongga rahim atau rongga abdomen.
Dalam kes ini, tanda-tanda yang sama, yang dibentuk oleh sakit perut yang teruk, terutama di bahagian pelvis dan kemaluan, mereka dimampatkan, watak menindas dan bertumbuh dalam kekuatan dan jangka masa.Pada mulanya dapat diketahui mazhujushchie atau pelepasan berdarah, berubah menjadi pendarahan. Ini memerlukan panggilan ambulans, hospital dan pembedahan.

Bagaimana untuk mengenal pasti masalah implantasi?

Kehamilan bermula dengan persenyawaan telur dan pergerakannya di sepanjang tiub fallopian ke arah rongga rahim. Jika pelbagai halangan atau penguncupan tiub fallopi berlaku di laluannya, proses implantasi yang betul terganggu, embrio dilampirkan di kawasan tiub, di permukaan ovari atau di pelbagai bahagian rongga perut. Kehamilan seperti itu, serta keadaan normal, memberikan kelewatan haid dan ujian positif, tetapi apabila penyelidikan doktor saiz rahim tidak sesuai dengan masa itu, dan di kawasan lampiran, pertumbuhan tisu dapat dikesan.
Untuk mengesyaki kehamilan ektopik membolehkan ujian tidak begitu cerah dan penurunan tahap hCG mengikut analisis mengikut tempoh. Iaitu, jika terdapat kelewatan, ujian kehamilan menunjukkan dua jalur lembut, walaupun istilah itu sudah cukup signifikan. Yang paling tepat, implantasi atipikal dikesan oleh ultrasound, apabila pemeriksaan vagina atau abdomen di luar rongga rahim mendedahkan telur janin.Sekiranya ujian kehamilan positif, dan tidak ada telur janin di dalam rongga rahim, segera ada curiga implantasi atipikal, dan doktor mensasarkan embrio di kawasan lampiran atau tempat lain.
Selalunya, menurut ultrasound, pengesanan kehamilan seperti itu membolehkan operasi dilakukan sebelum pendarahan bermula, yang dalam kebanyakan kes dapat menyelamatkan bukan sahaja kehidupan dan kesihatan, tetapi juga tiub rahim untuk kehamilan berikutnya.

Rawatan patologi: penyingkiran embrio, penghapusan akibat

Untuk masa yang lama dalam obstetrik, satu-satunya kaedah untuk terapi keadaan ini adalah rawatan pembedahan dengan operasi cavitary (cengkaman pada abdomen bawah) dengan pemindahan tiub fallopian bersama-sama dengan embrio. Kadang-kadang keadaan alat kelamin dalaman sangat menyedihkan bahawa perlu juga mengeluarkan ovari dan juga rahim jika embrio melekat padanya dari luar. Ini juga secara tiba-tiba melanggar kesuburan wanita, hingga ketidaksuburan mutlak.
Hari ini, banyak perubahan dalam obstetrik operasi, yang membolehkan masalah seperti melakukan operasi laparoskopi kecemasan – penghapusan embrio dengan penghapusan akibat melalui punca rongga perut dengan pengenalan melalui instrumen dan kamera untuk pemeriksaan visual.Ini dapat mengurangkan tahap kecederaan dan dalam banyak kes, ia dapat menyelamatkan tiub fallopian dengan menjalankan suturingnya.
Selepas operasi sedemikian, sedikit perekatan terbentuk, yang memungkinkan pada masa depan untuk hamil dan melahirkan anak-anak yang sihat. Selepas operasi, pemulihan berlaku dengan cepat, selepas 4-5 hari wanita itu pulang ke rumah.

Kaedah baru dalam rawatan kehamilan ektopik

Sekiranya diagnosis dibuat pada peringkat awal dan embrio belum berkembang cukup untuk menyebabkan pecah tiub fallopian, rawatan khusus hari ini dilakukan dengan mengeluarkan telur janin kerana teknik bukan pembedahan. Ubat-ubatan khas diperkenalkan yang membantu menjaga rongga paip dan fungsinya utuh dan utuh. Ini adalah mungkin jika kehamilan awal dikesan mengikut ujian dan keputusan ultrabunyi, apabila saiz telur janin masih kecil, ia tidak meregangkan tiub dan menyebabkan perubahan tak dapat dipulihkan. Selepas memohon patensi dadah dan kontraktilat tiub fallopian dipelihara, tiada perekat dan keradangan di dalamnya. Selepas beberapa kitaran, apabila wanita pulih, dia boleh kembali mengandung dan biasanya mengandung.
Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: