Umur: tugas pada peringkat kehidupan yang berbeza

Umur: tugas pada peringkat kehidupan yang berbeza

Dalam tempoh kehidupan yang berbeza kita rasa berbeza dan dunia di sekeliling kita. Kita tidak menyedari orang lain, manifestasi mereka: sesuatu yang membuat kita bahagia, tetapi sesuatu, sebaliknya, menyakitkan hati. Kita berkembang, berubah, berkembang, pandangan kita berubah. Setiap umur mempunyai tugas sendiri dan sudut pandangan yang berbeza untuk kehidupan. Oleh itu, ada perbezaan generasi dan kurangnya pemahaman antara bapa dan anak.

Umur: peringkat yang berbeza, tugas kehidupan yang berbeza

Dari 21 hingga 28 tahun

Pada peringkat ini, orang itu sedang menunggu ujian kematangan pertama. Nampaknya selepas masa remaja dan remaja, kebebasan yang lama ditunggu-tunggu: seseorang sudah dapat menjawab tindakannya, dia boleh membuat keputusan bebas, memilih profesion, bekerja, memperoleh wang.

Sebaliknya, masyarakat tidak lagi akan bertanding dengannya, seperti pada masa mudanya, ketika dia belajar di sekolah dan institusi pendidikan tinggi. Sekarang masyarakat menjangkakan daripadanya bahawa dia akan menjadi ahli penuh dan akan bertanggungjawab sepenuhnya untuk dirinya sendiri.

Dari 29 hingga 35 tahun

Pada usia ini, ramai yang sudah mempunyai masa untuk menikmati kehidupan bebas. Mereka berjalan, menetap, mendapat pekerjaan yang dibayar dengan baik, mencipta keluarga dan, mungkin, mengatur perniagaan mereka.Kehidupan berjalan seolah-olah ia telah digulung.

Tetapi jiwa meminta sesuatu. Sesetengah keperluan tidak direalisasikan, orang menyedari bahawa dia telah terlepas banyak. Dia mempunyai keperluan untuk membangun, belajar. Ramai di zaman ini mendaftar dalam kursus tambahan, menerima pendidikan kedua.

Pada masa ini, nasib akan memberi kita peluang baru, membolehkan kita untuk mendedahkan diri kita dari sisi lain. Ia seolah-olah menolak kita untuk merealisasikan diri, dan kita harus cuba menggunakannya.

Sekiranya seseorang menunjukkan kebimbangan dan merindukannya, dia akan merasa rasa kepahitan dan rasa tidak puas hati dengan dirinya sendiri, rasa tidak puas hati dan rasa tidak puas hati akan timbul.

Dari 36 hingga 42 tahun

Dalam tempoh ini, psikologi manusia berubah, dia tidak lagi berpuas hati dengan kebajikan setiap hari. Dia bertanya kepada diri sendiri: "Di manakah saya pergi?", "Adakah saya menjalani hidup saya?". Ini adalah soalan-soalan mencari diri sendiri, krisis usia pertengahan, yang semua orang telah mendengar tentang.

Setiap daripada kita telah datang ke dunia ini untuk memenuhi tugasnya, misinya. Oleh itu, kami sedang mencari jawapan kepada soalan itu: dalam apa sebenarnya ia terdiri. Sekiranya kita mendapat jawapan, krisis sudah berakhir. Kami merasai lonjakan tenaga dan mencari cara baru untuk merealisasikan diri.

Dari umur 43 hingga 49 tahun

Pada tahun-tahun ini, terdapat pengesahan hubungan dengan orang yang rapat: suami, teman, saudara. Seseorang mula berfikir bahawa perkara utama dalam hubungan ini adalah apa yang dia masukkan ke dalamnya dan apa yang dia dapat?

Dalam pasangan suami isteri yang telah melewati pelbagai krisis kehidupan keluarga dan berjaya mengalahkan mereka, tahap cinta dan kasih sayang baru boleh bermula. Pada kanak-kanak dewasa, hubungan dengan ibu bapa dapat bertambah baik.

Peringkat ini memberikan perasaan baru yang merangsang kemunculan idea dan rancangan baru. Sekiranya mereka terkandung, mereka boleh membawa hasil yang ketara.

Dari usia 50 hingga 56 tahun

Dalam tempoh ini, seseorang merasakan bahawa cakrawala baru telah dibuka di hadapannya. Dia memahami bahawa hidupnya boleh menjadi menarik. Kebanyakan tugas rumah tangga dipenuhi, jadi mereka pergi ke latar belakang. Pada mulanya, bukan tugas lain dan keinginan untuk melaksanakannya. Pada masa ini, ramai yang mula terlibat dalam kreativiti, mendapati diri mereka sebagai hobi yang menarik, menemui kebolehan baru.

Orang mula terlibat dalam pencarian rohani, cuba memahami undang-undang kehidupan yang penting. Ini membolehkan mereka memahami banyak, memahami kesilapan dan pencapaian mereka. Terima kasih kepada pantulan ini, kehidupan menjadi penuh.

Tetapi jika seseorang berhenti di tempat, tidak cuba memahami kehidupannya yang mendalam, psikologinya mengalami perubahan negatif. Dia meninggalkan pemikirannya pada masa lalu, mula mengingati betapa terdahulu ia baik, dan betapa buruknya sekarang. Dia tersandung di tempat dan tidak mahu mengubah apa-apa. Kedudukan ini membawa kepada penuaan psikologi. Orang itu masih mempunyai kekuatan, tetapi secara dalaman dia telah menjadi tua, telah menjadi lengai dan pasif.

Dari umur 57 hingga 64 tahun

Dalam tempoh ini, seseorang membangkitkan keperluan untuk memberikan pengetahuan dan pengalamannya. Dia perlu berkongsi kebijaksanaannya, untuk memindahkan pekerjaannya kepada seseorang. Inilah umur guru.

Pada usia ini, sesetengah orang mula menulis buku, menganjurkan kursus latihan. Sumber-sumber baru dibuka pada lelaki. Ini dicerminkan secara luaran: jika seseorang berminat dengan perniagaannya dan jiwanya masih muda, dia bersinar.

Dan jika dia tidak menyedari dirinya, masalah hidup menjadi lebih teruk. Perubahan watak, pandangan, terdapat sikap tidak bertoleransi terhadap penghakiman lain, kepatuhan terhadap stereotaip usang, perasaan, penyakit – keseluruhan sejambak perubahan umur.

Selepas 65 tahun

Sekiranya seseorang hidup dengan munasabah dan betul, tempoh ini menjadi salah satu yang terbaik di jalan hidup.Semua tugas utama telah diselesaikan. Terdapat satu penjumlahan, pemahaman tentang masalah-masalah penting. Masih ada peluang untuk membuat masa yang hilang, untuk mencari keamanan dan kedamaian dalam jiwa.

Jika tahun-tahun hidup penuh, orang itu hidup sepenuhnya, menggunakan peluang yang memberinya kehidupan, mempelajari pelajaran dari kesilapan, mengoreksi mereka dan maju, tahun-tahun ini menjadi yang terbaik dalam hidup. Mereka dipanggil musim luruh emas.

Psikologi Lama

Orang-orang generasi yang lebih tua adalah berbeza. Ada yang mengganggu dan menyebabkan keinginan untuk menjauhkan diri dari mereka. Yang lain, sebaliknya, menyebabkan kekaguman dan menggalakkan mereka untuk belajar dari mereka kebijaksanaan dan muhibah.

Selama bertahun-tahun, tubuhnya tumbuh lama, tidak ada yang memikirkan ubat-ubatan terhadap usia tua. Satu lagi perkara ialah anda boleh menolak proses ini kembali. Untuk melakukan ini, kita mesti berusaha untuk mengekalkan bentuk fizikal: sebanyak mungkin untuk bergerak, memberi kerja kepada organ, termasuk otak. Tetapi dalam hal ini, kemungkinan orang tua semakin menurun: tubuh dipulihkan lagi selepas beban, penyakit, dll.

Di dalam bidang mental juga terdapat kesulitan: kelajuan tindak balas berkurang, menjadi lebih sukar untuk mempelajari perkara-perkara baru, untuk menyesuaikan diri dengan keadaan yang berubah.

Tetapi ada berita baik! Negara psikologi tidak bergantung kepada tahun-tahun yang tinggal, tetapi hanya kepada orang itu sendiri. Oleh itu, apabila dia bersara, anda perlu mencari pekerjaan baru, yang akan menarik minat dan memikat anda.

Jika ini tidak berlaku, maka lingkaran kepentingan tidak dapat dielakkan. Seseorang mula bercakap hanya mengenai topik setiap hari, membincangkan program televisyen, penyakit, kanak-kanak, cucu. Dalam kes ini, sukar bagi dia untuk mencari bahasa yang sama dengan wakil generasi muda, dia hanya akan menjadi tidak menarik. Sebaik sahaja seseorang mula mengasingkan dirinya dari pengalaman baru, dia cepat tumbuh lama.

Tetapi anda boleh hidup dengan cara yang berbeza. Kita mesti mendekati yang baru, mengambil minat dalam kehidupan, menjadi orang yang berdikari, berinteraksi dengan orang lain. Ini adalah psikologi remaja, untuk menyelamatkannya akan membantu senaman dan kecergasan. Untuk melakukan ini, kita perlu mencari kalangan teman yang menarik. Dia sendiri tidak muncul, anda perlu mengambil inisiatif itu.

Jika anda berjaya mengekalkan aktiviti penting, ia akan membantu mengurangkan usia tua. Sekiranya ada pemuda semangat, umur pasport tidak penting!

Usia tua dan hubungan dengan orang dan masyarakat

Dengan tradisi, ramai orang yang lebih tua mengambil alih generasi muda.Mengambil beban ini kepada diri mereka sendiri, mereka menolak kepentingan mereka ke latar belakang, sehingga memudaratkan diri mereka.

Mengikut pemerhatian ahli sosiologi, kecenderungan untuk mengalihkan beban ke atas cucu-cucu kepada generasi yang lebih tua telah berkurangan dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Ini kerana orang tua tidak lagi mahu menjadi terpencil dalam kalangan keluarga yang sempit, mereka tidak mahu melepaskan minat dan keperluan mereka. Mereka mahu menjalani kehidupan mereka, lebih suka membantu golongan muda dalam bidang material dan kebudayaan, contohnya, untuk mengambil cucu-cucu ke muzium dan teater, mendidik mereka, pergi bersama mereka, dan sebagainya.

Orang-orang generasi tua kurang cenderung bergantung kepada bantuan kanak-kanak, jadi walaupun bersara, mereka cuba terus bekerja untuk menjadi bebas.

Walau bagaimanapun, untuk orang tua yang berpenghasilan rendah, bantuan saudara muda masih penting, serta hidup bersama dengan mereka.

Tetapi bagi orang yang berpendapatan tinggi, keadaan lebih baik. Mereka berbeza dalam psikologi yang berbeza dan lebih suka hidup secara berasingan daripada saudara muda, memanfaatkan kemudahan yang memberikan mereka kemerdekaan material.Mereka tidak mahu menghadkan peranan penting mereka hanya duduk dengan cucu mereka.

Adalah penting sama ada orang tua sudah berkahwin. Pasangan mudah bertahan lama. Ia bukan hanya mudah bagi pasangan untuk menjalankan rumah tangga, tetapi juga dalam berkomunikasi dengan orang yang disayangi. Suami dan isteri saling menyokong dan saling membantu menghadapi masalah sehari-hari.

Jadi, hubungan yang menyambungkan generasi yang lebih tua dengan orang lain sangat bergantung pada diri mereka sendiri. Ya, secara fizikal semua sudah tua, masa tidak boleh dibalikkan. Tetapi secara psikologi kita boleh tetap muda, jika kita seiring dengan masa, menjadi aktif, inisiatif, ingin tahu. Bagi mereka yang, walaupun umur mereka, adalah positif dan muda di hati, orang-orang dari semua generasi trailing!

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: